tiistai 28. kesäkuuta 2016

Tavallista isomman rasituksen jälkeen palautumisesta

Ei ole tullut liikuttua, koirien kanssa vain lyhyellä kävelyllä käynyt. Mietin, josko bloggaaminen auttaisi moiseen, kun ennen harrastin liikuntaa, niin mistäköhän se on kiinni? Tänään käytiin hiukan pidemmällä kävelyllä, eilen oli liian kuuma päivä ja tänään oli viileässä hyvä kävellä.

Tavalista isomman rasituksen jälkeen palautumisesta tällainen:

Kroppa lämpöisenä ja pehmoisen palleroisella hyvältä tuntuvalla tavalla kuin sohvassa mukavasti
Energiavarantojen palauttamiseen terveellistä ruokaa vähän kuin lauantaisin
Kuunneltava lihaksia ja jäseniä ja kropan asentoa: miten rasitus vahvistaa niitä ja hyvä ryhti, jota ne hakevat, tuo kehon eri osille hyvää tilaa ja tukea viereisiltä osilta, terveyttä ja vahvuutta tulevan varalle; varattava keholle ja mielelle aikaa ja rauhaa tähän samaan tapaan kuin kehon lämpötilaa kuuntelee saunan jälkeen eli on hetki tuota varten ja muulta osin voi olla rauhallisen tunnelmoiva, hetkisen ehkä pienemmän piirin huomiolla, jotta olisi vastaisuudessa jaksavaisempi ja levänneempi, mutta siis ihan vain sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä ja oikealta, mitä kroppa ja olo kaipaa

Jos on liikarasituksesta levoton olo, niin on hyvä olla välilläliikkeellä sen, mikä tuntuu hyvältä, mitä kaipaa kroppa ja mieli, oli se sitten kaksi sekuntia tai muutama minuutti, ja sitten taas levätä, kun siltä tuntuu.
* * *
(Toisessa blogissani olen maininnut lihakset maitohapoilla: kohta 210. sivulla http://parantamisesta.blogspot.fi/2016/03/taman-blogin-jatko-osan-kohdat-201-300.html .
Liikuntaan liittyvien vaivojen parantamisesta lista saman blogin kohdista samalla sivulla kohta A234.)